01 juli 2017

Virkad klänning till kusin vitamin

I vintras frågade min faster mig om jag kunde göra en klänning till min kusins ettårsdag. Hon ville helst ha en virkad klänning som såg lite gammaldags ut. Jag skickade över bilder på några olika varianter och valet föll på ett mönster från drops. Jag blev lite bekymrad över detta, dels för att jag inte är så bra på att virka och dels för att jag vet att drops-mönster inte brukar vara så bra. Men jag satte i alla fall igång, och med lite hjälp från kompisen J lyckades jag få fram en klänning som jag är riktigt nöjd med!


Originalet är virkad fram och tillbaka från halsen och ner tills dess att ärmarna är klara, och efter det runt. Att virka runt ger dock den effekten att kanten där varven avslutas förflyttar sig lite för varje varv. Efter lite diskussion med J kom vi fram till att det blev snyggare att virka fram och tillbaka för att få en rak kant, och sedan har jag sytt ihop den. En ändring till som jag gjort är att isället för att ha ett tvinnat band i midjan har jag stickat en i-cord.


I sprundet där bak satte jag tre små rosa knappar som jag hade hemma. Tycker de passade bra till den lite gammaldags stilen!

Garnet jag virkat i är Björk från Viking of Norway. Det består till största del av bomull, men även lite merino vilket gjorde det väldigt trevligt att arbeta med. Inte alls lika stumt som ren bomull! Nästan så jag blev sugen att sticka ett sommarlinne till mig själv i det.

Mönster: Beth
Garn: Björk från Viking of Norway
Virknål: 3 mm 


Inga kommentarer: