12 april 2017

Badrumsmattan

Garnet skulle blivit en kofta, men det blev en badrumsmatta istället. 


Jag har virkat med tre trådar Cotton Merino. Egentligen skulle det väl passat bättre med ren bomull, men ibland får man ta vad man har. Jag hade verkligen ingen aning om vad jag skulle göra med garnet när koftan inte blev bra, så känns bra att det kom till användning.

Jag är ingen van virkare, så tårtbitarna i cirkeln har inte så raka kanter som jag hade önskat. Sedan är det för många tårtbitar med. Det upptäckte jag först när jag hade virkat klart. Men mattan bubblar sig inte, så det gör inget det heller.


Längst ut är det en liten spetskant. Den är nog det bästa av allt med hela mattan.



För att få mattan lite säkrare köpte jag sockstop och hade på på baksidan. Det blev perfekt. Mattan går fortfarande lätt att flytta runt, men den har tillräckligt med fäste för att inte utgöra en halkrisk.

Mönster: Pitsimatto
Garn: Drops Cotton Merino
Virknål: nr 5

Inga kommentarer: