04 januari 2017

Sockar som passar till allt

Förutom koftor tycker jag att färgglada sockar, gärna i flera färger, är bland det roligaste man kan sticka. Men sen på morgnarna när jag ska använda mina sockar, då står jag nästan alltid och undrar varför jag inte har fler "tråksockar", alltså enfärgade sockar som går till allt. Jag har ett par helgrå sockar och ett par vita, men inget av paren brukar vara rena eftersom jag använder dem så fort jag har tvättat dem. Så för att råda bot på detta tänkte jag försöka sticka några fler enfärgade par. Skulle både behöva ett par svarta och ett par mörkblå, men jag började med ett par naturfärgade.



Mönstret har jag stickat förr, och jag tycker det är riktigt snyggt. Det går en fläta på varje sida av benet i vriden resår, och hälften av flätan följer sedan med ner över foten. 

Jag har stickat i mellanraggi, och det gick åt liiite mer än 100 g till mina fötter i storlek 40. Hade bara 5 varv kvar på ena tån när garnet tog slut, så himla retligt. La ut en tråd i facebookgruppen "en meter garn" och fick napp inom ett par dagar (stickfolk är så fantastiskt snälla och gulliga!), men hittade innan dess ett sockgarn hemma som var något tunnare, men i samma färg, som fick gå. Syns bara skillnad om man vet om det.

Garn: Mellanraggi
Stickor: 2,5 mm

Inga kommentarer: