06 augusti 2016

Stac Shoaigh

Minns ni det gula garnet som jag skulle sticka kofta av? Det blev en sjal istället. 




Mönstret heter Stac Shoaigh och är gjort av Ysolda. Det känns väldigt genomtänkt och välarbetat, och jag bara älskar de små blommorna efter rätstickningen!

Min stickfasthet stämnde inte med mönstret, så jag var lite rädd att sjalen skulle bli för liten. Ökade därför 39 maskor extra på varje sida, vilket gav tre extra mönsterrepetitioner på varje halva av sjalen. 

Garnet var helt underbart att sticka med. Enda abert var att det blödde lite vid blockningen. Det märkte jag dock inte förren efter att blockningen var klar. Jag hade nämligen inte tillräckligt många dynor för att kunna spänna ut den, så när jag skulle på semester spände jag ut den på sängen och gav den en omgång med sprejflaskan. Så nu har jag en ljusgul trekant på madrassen, men det gör ju egentligen inte så mycket. Vanligtvis har jag ju lakan över, och då är problemet löst.

Mönster: Stac Shoaigh av Ysolda
Garn: Malabrigo Sock
Stickor: 3,5 mm

1 kommentar:

Annika sa...

Så fin den var, och den ser ju precis lagom stor ut också. Och en sjalfläck på sängen är ju i alla fall roligare än mensfläckar och barnkissfläckar som man brukar ha där :)