02 augusti 2016

En ny varm jobbtröja

I våras insåg jag att jag hade för få varma vardagströjor. Har egentligen bara min Harrogate som jag använder på jobbet, annars blir det mest fleecetröjor. Känns inte värdigt en stickerska att ha det så, så jag började leta mönster. Hittade flera fina, men valet föll till sist på en tröja med ok från Sandnes, och så här blev min version.


Originalet är stickad i Sandnes Alpakka, men eftersom jag vill ha den på jobbet (och då är det smidigt att kunna slänga den i tvättmaskinen) har jag stickat i Sandnes Smart som är superwashbehandlat. Enligt mönstret ska man sticka nerifrån och upp, men jag har stickat uppifrån och ner istället. Tyckte det var säkrast så jag kunde prova oket på vägen. Har även lagt till några förkortade varv i nacken på oket för att få lite bättre passform, och så har jag gjort den lite figurformad. 

Jag gillar verkligen mönstret, och jag är helnöjd med färgvalet, men, här kommer ett tips. Både till mig själv och till er andra som funderar på att göra denna tröja eller en liknande. Läs mönstret INNAN ni köper det. Det var nämligen inte så himla näpet att komma ner till det hallonröda partiet och upptäcka att jag skulle sticka med fyra (!!!) färger samtidigt. Det gick, men det var klurigt. Och jag tog faktiskt en paus mitt i på ett par månader, bara för att jag blev så trött på att hålla reda på alla trådändar. Just partiet med fyra färger blev också lite tajt, vilket kanske inte var så konstigt, men efter en hårdblockning blev det helt okej.

Garn: Sandnes Smart
Stickor: 4 mm till oket, 3,5 mm på resten

2 kommentarer:

Marika sa...

Men det var ju helt klart värt besväret, den är jättesnygg!

Anna sa...

Jättefin!