30 juni 2016

Nya sockar

Jag är lycklig ägare till boken "Country Weekend Socks". I denna finns det bland annat ett mönster på ett par sockar med flera olika bårder, bland annat en smårutig. Jag tog ut en av bårderna, en smårutig, och gjorde ett eget mönster av det. Resultatet ser ni nedan.





Mest nöjd är jag med övergången mellan resår och mönsterstickning, och över övergången från mönsterstickning till enfärgad tå. Det blev mönsterstickning med tre färger i ett par varv på varje ställe, men det var det värt. Tycker det blev en mjuk och snygg övergång nu.


Efter hällappen har jag stickat en kil under hälen istället för på sidorna om den. Jag såg det i ett annat sockmönster och tyckte det var himla smart. Då syns ju inte hälkilen, och mönstret blir obrutet vilket jag tycker är snyggt. Nu efteråt har jag fått ytterligare en idé om hur jag skulle kunna förfina hälen, så så småningom måste jag nog sticka mig ett par till.

2 kommentarer:

Liisa sa...

Jättefina! Smart med kilen under foten - jag har gjort det på ett par och de sitter förvånansvärt bra. Extra smart att göra det så här på flerfärgsstickade sockar!

KataM sa...

Jättefina!

Det där med kil under hälen har jag nog aldrig sett förut. Googlade lite för att hitta ett mönster utan att lyckas. Finns det någon beskrivning på nätet som du kan hänvisa till? Jag skulle gärna prova.