16 april 2016

Första sockarna stickade nerifrån och upp

Jag hade aldrig stickat ett par sockar nerifrån och upp innan dessa, men i höstas gav väninnan Anna/ Alpakkaanna ut mönstret Furgus samtidigt som hon erbjöd sig att visa hur jag startade från tån, och då hade jag inga bra argument för att inte testa. 



Bortser man från att sockorna blev något stora, både rent generellt och lite extra över häl och vrist, är jag nöjd. Rombmönstret är så himla fint! Dessutom var det kul att sticka något nytt. Tycker också mycket om avmaskningen som både blev snygg och elastisk. Problemet med storleken gjorde att det tog lite tid innan jag maskade av. Jag var tvungen att låta dem ligga ett tag efter att första sockan hade stickats klart så jag hann fundera på hur jag skulle göra, repa eller inte, men till sist stickade jag vidare. Antingen kan jag ha dem som "myssockar" att lufsa runt i hemma, eller så lägger jag dem i min "sockar-att-låna-korg" i hallen för besökare. 

Mönster: Furgus av Anna Friberg (publicerades i Avmaskat hösten 2015)
Garn: Cascade Heritage
Stickor: 2,25 mm

Inga kommentarer: