09 augusti 2015

Rosor för trädgårdsarbete

Vädret när det var sommarmarknad hos Ull och Garn i år var minst sagt kyligt. Min mor kom därför utrustad i ett par halvvantar som jag stickat till henne för många år sedan (min första mönsterstickning någonsin faktiskt!). Dem såg släktingen C, och undrade om hon kunde få ett par liknande. Hon skulle vilja ha ett par halvvantar när hon påtar i trädgården. Och jag är ju inte den som är sen att nappa på en sån förfrågan! Jag gick därför hem och letade fram garn ur stashen och stickade ett par halvvantar designade av Kamilla Svanlund




Jag har länge tänkt sticka ett par av de här vantarna till mig själv, och jag är inte mindre sugen nu. Mönstret är så himla fint, och jag hann aldrig tröttna på det medan jag stickade. Det enda jag har ändrat är tummen. Enligt mönstret ska man bara maska av tummaskorna efter att tumkilen är klar, men jag tog upp några maskor i tumgreppet och stickade några varv till innan jag maskade av. Tycker det blev mycket snyggare. Passar bättre ihop med uppläggning och avmaskning för resten av vanten. Om det finns något mer som jag möjligtvis ska ändra på till nästa par så är det att flytta ner tumkilen några varv. Jag tycker personligen om när halvvantar går upp en bit på fingrarna, men dessa täcker bara precis mina knogar. Allt som allt är jag dock väldigt nöjd, och det hoppas jag att C också blir när hon får dem.  

Garn: Kornblått Tove och ljusblått Rauma Finullgarn
Stickor: 2 mm till resåren, 2,5 mm till mönsterstickningen 

3 kommentarer:

Blenda sa...

Så fina halvvantar - nästan för fina för att ha vid trädgårdsarbete tycker jag (fast alla kanske inte skitar ner sig som jag gör vid trädgårdsarbete... ;-D)

Anonym sa...

Härlig blogg du har, och farlig... Igår beställde jag både mönstret till rosenvantarna och garn och mönster till mössan från yll och tyll ;-)

Med vänlig hälsning, Anna

Anonym sa...

Jättefina halvvantar - och viken härlig blå färg.