28 juni 2015

Min första slanted sleeven

Jag har haft fyra nystan merino tweed från Pickles i min stash i flera år. Jag har gillat både garnet och färgen, men det var så himla svårt att hitta det perfekta mönstret. Jag ville ha en enkel kofta där garnet verkligen fick komma till sin rätt, men det är ju inte alltid så kul att sticka något sådant. Därför blev jag väldigt glad när jag hittade mönstret Slanted Sleeven! Enkel kofta, men i en för mig ny teknik, uppifrån och ner. Perfekt dessutom att det fanns en KAL på facebook (en som Clara stickar dragit igång) bara för det här mönstret. 




När jag började sticka var jag i valet och kvalet om jag skulle sticka M eller S, men valde till sist S som jag brukar sticka. Först var jag helt säker på att koftan höll på att bli för liten, men eftersom det var en ny typ av mönsterkonstruktion tyckte jag det var bäst att sticka på en bit till, och det var tur. Den blev nämligen alldeles lagom stor till slut! I övrigt har jag gjort ett par ändringar från mönstret. Jag har gjort ringningen lite högre, ärmarna är ett mellanting mellan S och M och jag struntade i att sticka den resår som mönstret egentligen säger att man ska sticka i ryggen. Istället för resåren gjorde jag intagningar och ökningar för bättre passform. Mycket snyggare i mitt tycke. Lite svårt var det att förstå sig på mönstret, och det är jag inte den första att tycka, men jag tycker resultatet blev bra till slut. Jag kommer definitivt sticka fler koftor med det här mönstret som grund. Har till och med spanat in både garn och färg till en ny. Ska bara sticka klart några projekt med garn från stashen först. Tror jag... 

Garnet är verkligen en favorit. Ska jag beskriva det med ett ord så är det mysigt. Det är mjukt och trevligt att sticka med, och alldeles lagom tweedigt. Helst skulle jag vilja ha en kofta i alla färger som finns av det här garnet. Sedan är det väldigt drygt med. Det gick bara åt 211 gram till den här koftan!

Mönster: Slanted Sleeven
Garn: Pickles Merino Tweed
Stickor: 3,5 mm

2 kommentarer:

ylva sa...

Himla fin den blev , är mycket nyfiken på mönstret för det har jag tittat på länge men inte hittat rätt garn kanske det " tweediga" garnet från pickles skulle vara nåt ! ;)

Liisa sa...

Jättefin! Verkar vara ett kul mönster! Jag är koftsugen! :)