13 maj 2015

Mina UFOn

Idag tog jag fram mina UFOn (unfinnished objects). De är inte så många som man skulle kunna tänka sig. Jag har allt blivit lite bättre både på att inte börja och på att avsluta på senare år. Trots detta hittade jag ändå sex UFOn i gömmorna.


1. Detta ska bli en Bleeker Street Cardigan. Garnet är rowan creative focus worsted. Anledningen till att det här har blivit ett ufo tror jag är att jag inte hade något riktigt mål med garnet när jag köpte det. Jag tyckte bara att det var så himla fint att jag var tvungen att ha det. Jag började sticka på ett annat mönster till att börja med, men det kändes inte riktigt rätt. Mönstret jag stickar på nu tror jag kommer göra sig fint tillsammans med garnet, men jag känner inget jättesug efter att få det klart. Det får nog ligga till sig ett tag till.

2. En tröja i Pickles Tweedy efter eget mönster. Gjorde ingen provlapp innan jag började. Har således fått sticka bålen  två gånger eftersom första försöket blev som ett "ålaskinn". Känner mig dock lite sugen på denna. Ska nog försöka ta tag i den så att den blir färdig till hösten.

3. En sommarkofta som jag började på i fjol. Älskar färgen, tror modellen blir bra, men får lite ont i händerna av att sticka på den. Stickor 3 mm. Det går låååångsamt...

4. Ska bli en Elsie. Har ett vagt minne av att det är 2 maskor för mycket eller lite på framstycket och att det var därför den hamnade i en låda, men är inte helt säker. Är även lite sugen på att få denna klar till hösten.

5. Halvvantar som tumökningen inte blir bra på. Medan jag funderade på hur jag skulle lösa det ryckte jag ur stickorna för att använda till ett annat projekt, och när det har skett är ju projektet så gott som dödsdömt.

6. Vantar enligt mönstret Signe. De blir jättefina men är lite lite för små. Eftersom jag hade tänkt ha dem själv blev det tråkigt att sticka vidare. 

Förutom dessa 6 UFOn har jag ett projekt till som kan komma att bli ett UFO. En sommarkofta som inte blir sådär som jag tänkt mig. Fast den kommer jag nog antingen att repa upp eller ta tag i och sticka klart. Lutar åt det första i dagsläget.

Sammanfattningsvis måste jag säga att jag är ganska peppad på att ta tag i merparten av mina UFOn. Jag kan var helt urless på dem när jag knölar undan dem, men när de fått ligga till sig ett tag är de ändå lite frestande att sätta stickorna i. Det behöver alltså inte bara vara av ondo att lägga undan sina projekt ett tag.

1 kommentar:

ylva sa...

Håller med dig helt , att det inte är av ondo att lägga undan . Man får en annan känsla liksom. Jag har nog en del UFON som ligger och skräpar ....kanske det är dags att ta sig en titt ;) om jag vågar haha !