22 november 2014

Ny mössa

Efter att jag blev av med en av mina mössor häromdagen kände jag mig tvungen att sticka en ny. Jag började med en mössa med flätor i drops Karisma. Den var lite liten först, men efter att jag hade sköljt upp den växte den rejält och blev för stor istället. Fick därför sticka en till, och här är resultatet.



Denna mössa är jag väldigt nöjd med. Den blev lagom pösig så att man får plats med en frisyr under, men samtidigt inte för stor. Det är dessutom stickat två rader med hål på den så att man kan trä in ett band (jag valde turkos spets) och dra ihop den för att få rätt form. Jag kortade av den 7,5 cm jämfört med mönstret, och det var nog tur, och så stickade jag i ett tunnare garn. Stickade därför resåren på 100 m och den slätstickade delen på 108 m (istället för 90 m).

Garn: Drops Lima
Stickor: 3,5 mm till resåren, 4 mm till slätstickningen

Inga kommentarer: