21 augusti 2014

Minisemester i Västergötland!

Denna vecka och nästa har jag semester. Egentligen hade jag tänkt använda de här veckorna till att jobba på gården, men regn satte stopp för det. Perfekt tillfälle att åka iväg en sväng alltså, så sagt och gjort. Jag åkte iväg till min vän E-K i Västergötland!


Västergötland visade sig inte från sin bästa sida direkt. Spöregn och snålblåst, men det gjorde inte så mycket. E-K är nämligen lika intresserad av handarbete som jag, så hon tog med mig på en riktig handarbetsrunda. Vi hann bland annat med att besöka:
  • Kinna Textil
  • Skroten 
  • Ekelund linneväveri
  • Garnglädje
Kinna Textil och Skroten imponerade verkligen, främst på grund av storlekarna. På Kinna Texil tittade vi mest på garn, och det fanns hur många hyllmeter som helst. Bilden nedanför är därifrån. De hade också en bra blandning av garn med märken som Regia, Sandnes och Järbo.


Skroten var en tygaffär. Nu har jag mycket mindre erfarenhet av tygaffärer än av garnaffärer, men jag tror att även den som är en kräsen sömmerska skulle bli imponerad här. Fanns tyger av alla former och i alla färger. 

Eklunds linneväveri var helt fantastiskt att besöka! De hade en liten utställning om fabriken och om vävning, och så fanns det en outlet. Alla textilier som fanns där kändes som små konstverk.

Garnglädje var en liten butik som låg på landet utanför Sätila. I storleken var den ingenting i jämförelse med Kinna Textil, men utbudet imponerade verkligen! Exempel på märken som fanns där var Kampes, Östergötlands Ullspinneri, Noro, Isager och Geilsk. 





Förutom att titta på garn och tyg åt vi även gott, och jag vill passa på att tipsa om Kvarnen i Hyssna. God, lokalproducerad mat i en fantastisk miljö. Där satt vi en god stund och handarbetade. 


Och till sist, en titt på vad som slank med hem. När vi kom in på Kinna Textil blev jag först lite rädd och kände att hjälp, jag skulle kunna köpa garn så jag fyller hela bilen här, men sedan klarade jag ändå att behärskade mig. Det blev bara tre nystan sockgarn som ska bli ett par "Water for Elephants" som jag länge haft i min kö på Ravelry. På skroten blev det ett rosa tyg och ett blommigt tyg. Det ska bli en klänning och en skjorta (ja, kors i taket, jag har börjat sy! Kommer snart ett inlägg om det). På garnglädje köpte jag två härvor kampes som bland annat ska bli ett par "Otto" från "Vantar för alla årstider". Eftersom det även fanns garn fråpn Geislk där köpte jag ett nystan tweed (ska troligen bli en mössa) och ett nystan bomuld och uld, bara för att testa hur det är att sticka med. Gillar jag det kan jag alltid beställa, för garnglädje finns även som webbutik.

Två helt kalasbra dagar! Massor av trevlig textil och dessutom med väldigt trevligt sällskap! 

1 kommentar:

Anna sa...

Så trevligt och roligt med en handarbetsutflykt! Och så roligt att du har börjat sy. Det är verkligen roligt. Önskar bara att tiden skulle räcka till mera sömnad...
Ser fram mot att läsa kommande inlägg!