27 februari 2014

Trianglar!

Det här är ett av de roligare projekten som jag gjort på länge. En liten babyfilt med trianglar i en hel drös av olika färger. Mönstret kommer från Järbo (tipsade om det för ett tag sedan här på bloggen) och finns alltså gratis på deras hemsida. 

Den rosa garnet (det som ser rött ut på bilderna) är cotton time, resten av filten är virkad i drops muskat. Jag köpte alla nystan muskat först. Då ville jag egentligen ha med rosa, men jag hittade inget som passade. Därför blev jag väldigt nöjd när jag hittade det där nystanet med cotton time, för jag tycker det livade upp filten. Dessutom var det väldigt trevligt att virka med. Det fyllde ut mycket mer än vad muskaten gjorde, så tråden som man inte arbetar med, och som löper med i arbetet, syns mindre. 



Nu är jag så förtjust i mönstret att jag vill virka fler trianglar. Mitt impulsiva jag tycker att det skulle vara urcoolt med ett överkast till sängen i det här mönstret. Mitt lite mer realistiska jag tycker att man kan börja med något mindre. Ulliganen tyckte att mönstret skulle passa fint till en matta, och det håller jag med om. Badrumsmatta vore inte så dumt, för det känns som en lite lagom storlek. Dessutom tror jag att originalgarnet, soft cotton, skulle passa bra att använda till det. 

Mönster: 91168 från Järbo Garn
Garn: Muskat och Cotton Time
Virknål: 3,5


1 kommentar:

Emilia sa...

Jättesnyggt mönster!