26 december 2013

Tutti Frutti

I höstas var mamma och hälsade på mig i Uppsala. Hon tittade då lite i mina stickböcker, och blev väldigt förtjust i mönstret Tutti Frutti från boken Varma tumvantar och några sockar av Eva Trotzig. Praktiskt, för då kunde jag ju sticka dem till henne i julklapp och veta att hon skulle bli nöjd.
 

 
De här vantarna var väldigt roliga och sticka, men fy vad tråkigt det var att fästa alla trådar. Det blev över 30 trådändar på varje vante. Mönstret var ganska okej, men jag förstod inte riktigt beskrivningen av tummen. Jag gjorde därför lite som jag själv tyckte, men jämför man bilden i boken med hur mina vantar ser ut så gjorde jag nog ändå ungefär som det var tänkt. Annars är enda förändringen från mönstret att jag har gjort sex färgade ränder på varje sida av tummen istället för åtta som mönstret föreslog. De hade blivit lite stora annars.
 
Mönster: Tutti Frutti av Eva Trotzig frpn boken Varma tumvantar och några sockar
Garn: Rauma Finull
Stickor: 3 mm tror jag

 

2 kommentarer:

Blenda sa...

Vilka gladvantar, superfina!

Ha en fortsatt bra julledighet! /Blenda

Löpmaskan sa...

Å så karamelliga och fina!