03 mars 2013

Ärmstickning

Som många kanske har förstått så gillar jag koftor, både att sticka och att ha på mig, så jag har stickat ett stort antal ärmar i mina stickdagar. Tidigare har jag stickat dem nerifrån och upp och monterat efteråt, men nu har en ny konstruktion kommit in i mitt liv, nämligen ärmar som stickas uppifrån och ner. Tre av de fyra koftor som jag stickar på nu ska, enligt sina mönster, ha sådana ärmar och till att börja med tyckte jag att det var en väldigt bra idé. Tänk att slippa montera! Hittills har jag bara stickat en ärm på en av dessa koftor, men jag har redan blivit skeptisk. Resultatet blir visserligen bra, men det är så himla bökigt! Man måste ha med sig hela koftan för att kunna sticka på den och sedan är det bökigt bara att ha hela åbäket i knät medan man stickar. Koftan jag började med är stickad på stickor 4,5 i alaska, så den är allstå ganska rejäl. Det borde ju rimligtvis spela in (och kanske göra det hela aningens värre), men jag är ändå skeptisk. Vad tycker ni andra som har provat denna teknik? Måste jag bara ge det lite mer tid, eller är det kanske bättre att göra som man brukar, nämligen sticka nerifrån mudden? Råd mottages gärna!

3 kommentarer:

Marika sa...

Jag hör till dem som föredrar att sticka nerifrån, just pga att det är så bökigt på andra hållet. Ibland blir det uppifrån ändå, och kanske är det det som får mig att tycka att nerifrån är OK. Lagom blandning är mitt råd, med andra ord!

Blenda sa...

Visst är det lite bökigt med hela koftan i knät, men jag brukar rulla ihop den och sätta en sticka eller nåt i den, så den håller ihop! Och eftersom jag hatar, verkligen HATAR att montera (för jag är så jäkla kass på det), så överväger fördelarna med att sticka uppifrån och ner för min del! :-)

Ha en bra helg!
/Blenda

bondtösen sa...

Jag kanske ska ge tekniken en chans till då. Ska prova att sätta ihop arbetet lite bättre nästa gång.