23 februari 2013

Nöjd men missnöjd

I sista numret av stickpodden pratade Elin och Karin om att garn ibland kan det vara så vackert i härvan, men så börjar man sticka och så blir det inte alls som man har tänkt sig. Så är det med mitt senaste projekt. Den här sjalen är stickad i Manos silk blend, och när jag köpte garnet tyckte jag att det var fantastiskt fint. Jag ska verkligen inte säga att jag tycker färgen är ful nu när garnet är uppstickat, men det blev inte som jag hade tänkt mig. Garnet införsskaffades i en lokal utan dagsljus så färgerna tedde sig inte riktigt som de brukar. Jag tyckte att allt det gröna i garnet var beight, men så var det ju inte. Jag tycker fortfarande att det är ett jättevackert garn, men jag är ingen grön person, och jag är inte alls säker på att jag kommer att trivas med sjalen. Kanske kan den bli en present till någon istället? Vi får se hur det blir.
 
 
Om jag nu inte är helt nöjd med färgen så är jag i alla fall väldigt nöjd med formen. Ett nystan blev en precis lagom stor sjal när jag hade virkat dit kanten, så om jag väljer att inte ha kvar sjalen kanske jag gör en ny, i en annnan färg, till mig själv. 

 
Garn: Manos silk blend och Marks & Kattens Eco Ull till kanten
Stickor: 4,5 mm
Mönster: En modifierad version av Sedna's shawl

Inga kommentarer: