14 januari 2012

Lovikkavantar och kofta

Idag är det en riktig vinterdag! Stormvindar och en och annan snöflinga i luften. En dag som passar perfekt för att krypa upp i soffan och kolla på skidor, dricka te och, inte minst, sticka.



Jag började på en klassiker igår, nämligen ett par lovikkavantar. Har redan fått repa upp och göra om. Minskningarna i toppen ska enligt mönstret göras vartannat varv, men då blev vanten lite stor och toppen ganska spetsig. Nu har jag minskat varje varv istället. Resultat: vanten passar och har en rundare topp, vilket enligt min smak är snyggare.


Projekt nummer två som jag stickar på idag är en kofta med mönstrat ok. Mönstret är taget från drops och heter 116-1. Än så länge har jag stickat fram- och bakstycke samt en ärm, så oket (det som jag tror kommer bli roligast att sticka) närmar sig.

Inga kommentarer: